Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Hop på sporvognen i efterårsferien

Mellem Ringsted og Roskilde, midt i den smukke natur, ligger sporvejsmuseet.

Tag familien med på en hyggelig efterårstur, stig op i en sporvogn, og bliv kørt tilbage i tiden. På museet kan du opleve mere end 100 års sporvejs- og bushistorie.

På sporvejsmuseet kan du køre med sporvogne fra København, Odense og Aarhus, men også udenlandske sporvogne kan opleves i museets udstillinger og på de to strækninger med kørende vogne.

I busudstillingshallen kan du bevæge dig gennem mere en 140 års bushistorie og se de restaurerede veteranbusser. På udvalgte dage tilbyder museet kørsel rundt om Valsølille Sø i en af de flotte gamle busser.

I efteråret byder sporvejsmuseet på ekstra spændende aktiviteter. Du kan fx komme på stjernekiggeri, når der er aftenåbent. Det sker, fordi museet i et samarbejde med Københavns Astronomiske Forening inviterer til stjernekig lørdag den 28. september og, i efterårsferien, onsdag d. 16. oktober.

Farvede lanterner og gadelamper

Hvis du kommer i aftenåbningstiden en af de to lørdag, er der ikke alene mulighed for at kigge på stjerner og planeter, men for at også nyde synet af sporvognenes farvede lanterner, lyset i de gamle gadelamper og de historiske butiksudstillinger i museumsgaden, sådan som hele kunne opleves i små og større byer i 1940erne, 1950erne og 1960erne.

På stjernekiggerdagene har museet åbent fra klokken 10 formiddag til 22 aften. Københavns Astronomiske Forening ankommer til museet i løbet af eftermiddagen for at stille deres udstyr op.

Bliv vognstyrer for en dag i efterårsferien

Alle dage i efterårsferien har sporvejsmuseet åbent, og du har mulighed for at prøve selv at køre en sporvogn. Du vil få instruktioner af en af museets overvognstyrer, og efter det vil I sammen køre en tur på museets skovstrækning. Turen afsluttes med et diplom. Det koster 150,- kr. at forsøge sig som ’Kør selv’-vognstyrer.

Bonus hos Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Du får 9% bonus på entréen til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, Skjoldenæsvej 95 i Jystrup, når du køber billet ved indgangen og betaler med dit Forbrugsforeningskort.